vrijdag 6 maart 2015

Diy: (Witte) Converse All stars schoonmaken


Canvas schoenen zijn hartstikke leuk, maar ze worden zó snel vies! Ik heb vorig jaar witte all stars gekocht, maar nu zijn ze toch echt toe aan een wasbeurt, want ze waren eerder grijs dan wit. Nee, niet zo heel fancy. Je leest overal op internet dat je ze ook in de wasmachine kunt gooien, maar dat durf ik echt niet aan. Straks verpest je je mooie all stars en dat zou zonde zijn! Het labeltje aan de achterkant waar 'Converse All star' opstaat kan hierdoor ook weggaan. Ik ben ze daarom gewoon gaan schoonmaken met de hand. Het resultaat: zo goed als nieuwe, witte converse all stars. Natuurlijk zijn ze niet helemaal blinkend schoon, maar alle vieze vlekjes zijn wel weg. Een paar dingen kon ik niet meer weghalen, maar dat zou de wasmachine ook niet kunnen. Deze methode werkt ook prima voor andere stoffen schoenen. 
Benieuwd hoe ik mijn all stars heb schoongemaakt? Lees dan snel verder!

Wat heb je nodig?
* Canvas schoenen
* Afwasmiddel (wasmiddel en biotex werkt ook top!)
* Baking soda (dit hoeft niet perse)
* Oude of goedkope tandenborstel
* Schoonmaakspons
* Doekje
* Twee kommetjes
* Nagellak remover
* Watjes


Hoe maak je het? 

1. Doe in een kommetje wat afwasmiddel en voeg daaraan warm water toe. Haal de veters uit je schoenen en leg ze in het kommetje zodat het vuil los komt.


2. In een ander kommetje doe je ook wat afwasmiddel. Als je baking soda in huis hebt kun je er een beetje van toevoegen, maar dit hoeft niet. Doe hier warm water bij en  mix alles even met een oude tandenborstel (of een goedkope van bijv. de Action).


3. Met deze mix van water, zeep en baking soda en de tandenborstel ga je nu het rubberen gedeelte van je all stars schoonmaken. (dus eigenlijk de randen en de 'neus'). Je mag dit best wel ruw doen, als de viezigheid er maar af gaat!


4. Als de zolen schoon zijn kun je het stoffen gedeelte gaan schoonmaken. Dit gaat altijd wat lastiger, want de viezigheid zit echt ín de stof. Wees ook niet bang wanneer je schoenen niet meteen schoon zijn! Haal het vieze water uit het kommetje en doe er weer een beetje afwasmiddel, (baking soda) en warm water bij. Doop hierin een spons en maak je schoenen schoon met ronddraaiende bewegingen. Als je echt hele vieze, zwarte stukjes op je schoen hebt zitten kun je die weghalen met een tandenborstel, want een spons is daarvoor te zacht. Voor de rest van de schoen gebruik je gewoon de spons. Het is niet erg als de zool van binnen nat wordt!


5. Neem je schoenen even af met een nat doekje en hierna kun je je zolen helemaal wit maken met nagellakremover. Ja, je hoort het goed: nagellakremover! Dit werkt echt super goed. Doe wat nagellakremover op een watje en ga over de zolen heen. Je zult zien dat alle vieze plekjes, die niet weg gingen met de tandenborstel, verdwijnen. Gebruik de nagellakremover NIET op het stoffengedeelte, want nagellakremover kan in de stof 'bijten'.

6. Als je zolen ook helemaal wit zijn, kun je je schoenen even onder de kraan houden om al het zeep af te spoelen. Droog je schonen met een droog doekje en zet ze daarna op een krant ergens in het huis om te drogen. Zorg ervoor dat ze niet in direct zonlicht staan. Om de vorm in de schoen te houden kun je er proppen keuken/wc-papier of oud, wit papier er in doen. Hiervoor moet je geen kranten gebruiken, want kranten geven af aan je schoenen.



Na een dag drogen zijn je schoenen helemaal droog en het belangrijkste: schoon! Zijn je schoenen toch niet helemaal schoon geworden, dan kun je ze gewoon in de wasmachine doen. Was ze niet te heet, want dan kunnen ze gaan krimpen en dan pas je ze niet meer. Voor meer informatie over all stars wassen met de wasmachine moet je even googelen. Bij mij zijn mijn schoenen wel schoon geworden, maar niet helemaal blinkend nieuw. Sommige plekjes kun je gewoon niet meer weg krijgen, maar het meeste is weg! Ik heb mijn veters toch nog even in de wasmachine gedaan (wel in een zakje), maar hier moet je wel mee uitkijken. Als je ze te heet wast kunnen ze gaan krimpen (net als je schoenen). Omdat mij schoenen toch niet helemaal wit zijn geworden doe ik ze in de zomer, als ik ze wat meer ga dragen, gewoon een keer in de wasmachine. Voor nu vind ik het oké!

Wat vinden jullie van het resultaat? 


10 opmerkingen:

  1. Ik wil graag allstars kopen voor deze zomer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super handig! Maar waarvoor had je nou uiteindelijk die nagellak remover en de wattenstaafjes voor nodig?

    XOXO

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn all stars zijn licht geel geworden, in plaats van stralend wit. Maar de veters en neus/randen zijn wel mooi wit.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kun je ook bakpoeder gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En wat als er nagellak remover op t stoffengedeelte komt ?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bakpoeder is niet hetzelfde als baking soda, zuiveringszout is wel hetzelfde als baking soda. Als er nagellak remover op het stoffengedeelte komt, kan het in de stof gaan bijten en kan er dus bijvoorbeeld kleurverandering optreden.

    BeantwoordenVerwijderen