maandag 16 februari 2015

Recept: Yoghurtcake met blauwe bessen (van Foodgloss!)


Ik vind het altijd leuk om nieuwe recepten uit te proberen. Frances van Foodgloss maakt altijd hele leuke video's en laatst had ze een video gemaakt van yoghurtcake. Het zag er zo onwijs lekker uit: dit moest ik ook maken! Het leuke was dat ik alle ingrediënten in huis had, dus toen ik tijd had ben ik de cake gelijk gaan maken. Dit recept heb ik van Foodgloss en ik heb het dus niet zelf bedacht. Als je het filmpje van Frances wilt zien, moet je even hier klikken! Ik moet zeggen dat ik deze cake erg lekker vind. Je zou denken dat yoghurt de cake heel klef zou maken, maar dit is helemaal niet zo. De cake is wel wat 'natter' dan een gewone cake, maar zeker niet té klef. Heel fris en zoet juist, door de yoghurt en de blauwe bessen. 
Benieuwd naar mijn cake? Kijk dan snel verder!

Wat heb je nodig? 
* 240 ml vanille yoghurt
* 80 gram Griekse yoghurt
* 150 gram blauwe bessen
* 150 gram 
* 300 gram bloem + een zakje bakpoeder (of zelfrijzend bakmeel)
* 2 eieren



Hoe maak je het? 

1. Doe de vanille yoghurt en de Griekse yoghurt in een kom en mix dit even door met de mixer. Hierna voeg je de suiker toe. Dit mix je ook weer tot dat alles met elkaar gemengd is. Hierna voeg je één voor één de eieren toe. Verwarm de oven alvast voor op 175 graden Celsius.


2. Nu gaan we de bloem toevoegen. Ik heb zelfrijzend bakmeel gebruikt, want ik had geen zakjes bakpoeder meer, maar je kunt dus ook bloem met een zakje bakpoeder gebruiken. Dit voeg je toe aan de yoghurtmix en mix je totdat er een glad beslag ontstaat. Ik vind het altijd fijn om de bloem in 'twee delen toe te voegen. Dan wordt de bloem ook beter opgenomen.


3. Doe de blauwe bessen in een schaal en voeg hier een beetje bloem aan toe. Mix dit even met elkaar zodat alle bessen met bloem bedekt zijn. Dit zorgt ervoor dat de bessen niet helemaal naar de bodem zakken als ze in het beslag zitten!


4. Voeg de bessen nu toe aan het beslag. Hou er nog een aantal over, want die kun je dan aan de bovenkant van de cake doen! Vet de cakevorm alvast in met boter, kokosolie of een speciale bakspray. Als je wilt kun je er nog bakpapier in doen, maar dit hoeft niet. Door bakpapier kun je de cake er gemakkelijker uithalen.


5. Giet het beslag met de blauwe bessen in de cakevorm. Hier bovenop kun je nog wat blauwe bessen doen zodat je kunt zien dat het een cake is met blauwe bessen. Doe de cake in de over en bak hem gaar in ongeveer 30 tot 40 minuten. Bij mij heeft hij er 35 minuten ingezeten.


De cake is heel anders dan de normale cakes die je in de winkel koopt en zelf maakt. Dit komt voornamelijk door de vanille yoghurt en de Griekse yoghurt, maar ook door  de blauwe bessen! Ik vind het in ieder geval heel vernieuwend en lekker smaken. Deze yoghurt cake is zeker leuk om een keer te maken voor een feestje of als er iemand op bezoek komt! Ik vind hem er ook zo leuk uitzien door de roze/paarse kleur die de bessen afgeven. Geen chemische roze kleurstof nodig, haha.

Gaan jullie deze cake ook een keer maken?

10 opmerkingen:

  1. Hij ziet er goed uit, deze leek mij ook al zo heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooh wat ziet dit er heeerlijk uit, dit wil ik ook heel graag proberen. Yummm!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dit ziet er heerlijk uit! ik ga dit zeker proberen :o

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jummie dit ziet er echt overheerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm dit lijkt mij veel lekkerder dan normale cake! :) Soms maak ik wel (heel af en toe) normale cake, maar daarvan krijg ik altijd zo'n nare nasmaak.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zeer benieuwd naar! Leuk receptje, ga ik zelf zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmm hij ziet er echt super lekker uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik maak dit al jaren in taartvorm! familie recept van mn oma met gelatine, zaaalig , vooral als je de taart eerst een paar uur in de diepvries steekt in de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen