woensdag 17 juli 2013

DIY: Macrame Bracelet


Yeaaah! Ik heb vakantie en nu heb ik eindelijk meer tijd om aan mijn blog te werken. Dus ook om nieuwe DIY's te maken! Jullie gaven ook in mijn winactie aan dat jullie graag meer DIY's wilden zien. Vandaag ga ik jullie uitleggen hoe je 'Macrame Bracelets' kunt maken. Vorig jaar had ik al spulletjes op eBay hiervoor gekocht, zie hier de shoplog, maar eigenlijk heb ik de DIY nooit op mijn blog geplaatst. Nu dus wel! Het is helemaal niet moeilijk om te maken, maar je hebt er wel speciale spullen voor nodig die je misschien niet zo even één, twee, drie thuis hebt liggen. Het ziet er best moeilijk uit om te maken, maar het valt reuze mee. Als je het eenmaal begrijpt is het hartstikke leuk om te maken! De armbandjes zijn in ieder geval summerproof!
Benieuwd hoe ik deze leuke armbandjes heb gemaakt?

Wat heb je nodig? 
* Chinese knotting cord (2x 76 cm, 2x 51 cm, 1x 26 cm)
* Naald
* Schaar
* Meetlint


Hoe maak je het? 

1. Knip van het koord 2 stukken van 76 cm, 2 van 51 cm en 1 van 26 cm. Vouw die van 51 cm doormidden en leg hem op het ringetje (zie foto).


2. De 2 koorden die nu los hangen haal je door het lusje heen. Trek dit aan zoals op de foto. Dit doe je ook aan de andere kant met het andere koord van 51 cm.


 3. Met het koord van 76 cm maak je aan de rechterkant een lusje om de twee koorden die je al had. Het koord vlakbij het ringetje moet onder de twee koorden en de andere eroverheen.


4. Met het linker koord ga je onder de drie koorden en haal je door de rechter lus heen. Trek dit aan.


5. Nu doe je dit eigenlijk precies hetzelfde, maar dan aan de andere kant. Maak eerst een lusje links.


6. Met het rechter koord ga je eerst over het linker koord en dan onder de drie koorden door. Haal het rechter koord door de linker lus en trek dit aan.


7. Zo ga je alles doen. Eerst begin je weer rechts, dan weer links, dan weer rechts, etc. Doe dit tot dat je de juiste lengte hebt bereikt voor je pols.


8. Haal één voor één het overgebleven koord waarmee je hebt geknoopt door het oogje van de naald.


9. Schuif de naald onder een paar knopen en haal hem er doorheen. Doe dit met beide koorden.


10. Knip nu de koorden af tot ongeveer 8 mm, gewoon niet te kort en niet te lang.

11. Als je alle bovenstaande stappen ook aam de andere kant hebt uitgevoerd kun je de koorden vastknopen aan beide kanten (dit hoeft niet persé, maar het is wel handig). Het hoeft niet heel netjes, als er maar een knoopje in zit! Dit is om de koorden te verbinden tot een armbandje. Op de foto hieronder kun je het beter zien.


12. Maak nu een lusje met het koord van 26 cm net zoals bij stap 3.


 13. Doe nu weer hetzelfde als bij stap 4 en trek dit aan.


 14. Nu ga je weer om en om knopen: links, rechts, links, rechts, etc.


15. Met koorden waarmee je geknoopt hebt ga je weer hetzelfde doen als bij stap 8,9 en 10. Daarna haal je de knoopjes los die je bij stap 11 hebt gemaakt.


16.  Maak een knoopje bij de touwtjes die loshangen en knip een stuk af.


17. En klaar is je armbandje! Je kunt nu alle koorden die je geknipt hebt nog bij een waxine lichtje houden zodat het smelt. Dan gaat het niet rafelen! 


Ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd, want het is best lastig om uit te leggen wat je moet doen. Het meeste zie je namelijk al op de foto's. Als je iets niet helemaal begrijpt: zeg het in de comments! 

Veel plezier met knopen! Wat vinden jullie van de armbandjes en gaan jullie ze ook maken? :D


4 opmerkingen:

  1. Dat ziet er echt heel leuk uit! Het doe me weer denken aan scoobiedoo (hoe schrijf je dat?), met die touwtjes een patroontje maken. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk!! Ik denk dat ik ze ook ga maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, cute! Die ga ik zeker eens proberen!
    Liefs, Maruschka
    Beautykanaal

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk! Ik heb ook allemaal touwtjes en veters binnen gekregen! Dit ga ik zeker proberen!

    BeantwoordenVerwijderen