zaterdag 28 juni 2014

De nieuwe konijnen villa/flat met drie verdiepingen ♡


Jullie konden het al aan de titel zien, maar de konijnen hebben een nieuwe konijnen villa/flat! Ik wilde al een tijdje een nieuw hok voor de konijnen, want de oude was gewoon niet meer mooi, alles ging stuk (het hout, de scharnieren van de scharniertjes) en het was niet meer schoon. Het was dus tijd voor een nieuw huis voor deze lieve diertjes. Ik wilde geen standaard hok uit de dierenwinkel, want die heeft iedereen al en ze zijn allemaal veel te klein. Ik besloot er zelf eentje te ontwerpen en een tijdje later zijn mijn vader en ik begonnen met het bouwen van het hok. Ik zeg nu wel steeds hok, maar het is eigenlijk een flat. De flat heeft drie verdiepingen en de konijnen hebben dus ruimte genoeg om lekker rond te huppelen. 
Benieuwd naar de flat? Kijk dan snel verder! 

 Voordat we begonnen met bouwen heb ik eerst een ontwerp van het hok gemaakt en ook een lijstje met benodigdheden. We hadden thuis nog een soort houten kast/stellage (van de IKEA) en die had precies de maten van de flat. Deze hebben we dan ook gebruikt als het 'skelet' en hier hebben we dan een hok omheen gebouwd.


Op zich is het bouwen van het hok niet heel moeilijk als je de juiste materialen en gereedschappen hebt, maar het duurt wel een tijdje voordat hij klaar is. Ik heb het geluk dat ik een handige vader heb die veel dingen kan maken, maar het is wel moeilijk als je dit helemaal in je eentje moet maken. Dan is het gewoon bijna niet te doen. Ik vond het wel heel leuk om er aan te werken en zeker omdat het voor een goed doel is: de konijntjes! Het is ook heel gaaf om dan het eindresultaat te zien van het hok waar je zo lang aan hebt gewerkt!

De flat heeft drie verdiepingen. Dit heeft niet alleen als voordeel dat de konijnen veel ruimte hebben, maar ook dat je niet veel ruimte inneemt van de tuin. Je bouwt namelijk in de hoogte en niet in de breedte. Wij hadden eerst een hok met twee verdiepingen, maar dit is toch iets te klein voor drie konijnen. Het hok hebben we wit geschilderd en we hebben sommige deurtjes grijs gemaakt (de bovenste deurtjes en het onderste deurtje, maar dit zie je niet als hij openstaat). Het is wel leuk dat het hok niet helemaal wit is wat anders was het echt te wit. Het dak hebben we ook schuin gemaakt zodat het water als het heeft geregend niet op het dak blijft liggen. De bovenste verdieping is helemaal van hout zodat de konijnen dit als slaapplek kunnen gebruiken. De middelste verdieping is voor de helft van hout en de andere helft van gaas. De onderste verdieping is helemaal omringd met gaas. Via trappetjes kunnen de konijnen naar boven en beneden. Ze durven nog niet helemaal naar boven, maar soms proberen ze het wel!


De konijnen zijn in ieder geval heel erg blij met hun nieuwe huis(je) en ze voelen zich al helemaal thuis! Links op de foto zie je Muffin. Dit is het nieuwste konijntje en ze is nu twee jaar oud. De witte is Mickey en Mickey is 6 jaar geleden bij ons geboren. Ik wist nooit wanneer ze nou precies geboren is, maar gisteren heb ik het opgezocht bij de gegevens van een foto waarop ze net geboren was. De wit met bruine is Minkey en zij is ook zes jaar oud. Mijn vader weet trouwens nog steeds niet wie nou Mickey is en wie Minkey...


Niet alleen de konijnen zijn blij met hok, maar ik ook, want het staat ook heel erg leuk in de tuin. Lekker fris, de witte kleur! De konijnen zijn nu echte prinsesjes, want ze hebben nu een groot hok en ook nog een grote ren waarin ze kunnen rennen.

Wat vinden jullie van de konijnen flat?

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuke villa voor de konijntjes, wat knap dat jullie dat zelf hebben gemaakt! De hokken in de dierenwinkels zijn inderdaad veel te klein. Lieve konijntjes heb je! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Ik heb zelf cavia's maar die zitten gewoon binnen

    BeantwoordenVerwijderen