woensdag 21 mei 2014

DIY: Satijnen Kussensloop


In mijn laatste update over de curly girl methode kon je lezen dat ik een eigen satijnen kussensloop had gemaakt. Ik slaap er nu al een paar weken op en ik merk nog niet zoveel verschil bij mijn haar, maar het slaapt wel erg lekker. Satijn is namelijk een heel zacht stofje. Ik wilde eerst graag een zijden kussen maken, maar ik kon nergens zijde vinden en zijde is vrij duur. Satijn is een goed alternatief! Je hebt verschillende webshops die speciale satijnen kussenslopen verkopen, maar deze zijn vrij duur. Je betaalt snel al 20 euro voor een kussensloop terwijl je ook gewoon zelf een kussensloop kunt maken. Je moet dan wel zelf een stofje kopen, maar je hebt vast wel een stoffenwinkel of een stoffenmarkt in de buurt. Satijn is ook helemaal geen dure stof. Ik laat jullie vandaag zien hoe je heel makkelijk een eigen kussensloop kunt maken.
Benieuwd hoe ik dit maak? Kijk dan snel verder!

Wat heb je nodig? 
* Satijnen stof in een kleur die jij leuk vindt
* Kussen
* Naaimachine
* Draad in de kleur van de stof
* Kopspelden
* Meetlint
* Stoffenschaar
* Potlood

Hoe maak je het? 
1. Ik heb een kussensloop gemaakt voor een kussen die 43 bij 43 cm is. Hiervoor heb je een stuk stof nodig van ongeveer 106 bij 46 cm. Beter te veel stof dan te weinig! Als je een kussen hebt van 50 bij 50 cm neem je een stuk stof van ongeveer 120 bij 53 cm. 

2. Van alles vind ik eigenlijk stap één het moeilijkst. Satijn is een heel zacht stofje dat snel verschuift en dus heel moeilijk is om te knippen. Ik raad je dan ook aan om de stof goed recht te leggen en vast te maken met plakband of tape. Met een meetlint meet je af waar je moet knippen (in mijn geval 106 bij 46 cm). Zorg echt dat je recht knipt, want het kan al snel fout gaan bij dit soort stofjes. 


3. Als je het stuk stof hebt geknipt ga je aan de korte kanten (van 46 cm) een zoom maken. De foute kant van de stof moet bovenliggen (als het goed is kun je dit ook op de foto zien). Je vouwt een stukje stof van ongeveer 1,5 cm om en deze vouw je weer om. Zet dit vast met een paar kopspelden, want anders blijft het niet goed zitten. Doe hetzelfde aan de andere kant.


4. Op je naaimachine staan waarschijnlijk veel verschillende soorten steekjes. Kies de meest 'gewone' en bij mij is dat nummer 2, of 3. Leg je stof zo neer dat de naald in het midden van de zoom komt. Nu ga je gewoon naaien totdat je heel het stuk hebt gehad. Let er wel op dat je de stof een beetje strak trekt en haal de kopspelden er op tijd uit. Herhaal dit bij de andere kant.


5. Nu leg je dit stof neer zodat de goede kant van de stof boven komt te liggen. Als de stof nu dicht vouwt zie je weer de foute kant (zie foto). Vouw de stof zo dat hij .. cm is en dat de twee zomen ongeveer in het midden liggen. Als het allemaal recht ligt maak je de kanten vast met kopspelden.


6. De kanten die je hebt vast gezet met kopspelden ga je nu naaien. Doe dit weer met dezelfde steek als bij stap 3. Naai ongeveer 1 tot 1,5 cm van de rand af. Houd ook de stof een beetje strak en haal de kopspelden er op tijd uit. Herhaal dit aan de andere kant waar je ook kopspelden hebt geplaatst.


7. Als je dit hebt gedaan ben je eigenlijk klaar. Het enige wat je nu nog moet doen is de kussensloop omdraaien, want zoals hij nu ligt is het de binnenkant. Stop het kussen erin en nu is je satijnen kussen klaar! Ik heb er een gemaakt om op te slapen en twee anderen voor op de sier :).


Ik hoop dat ik alles een beetje goed heb uitgelegd. Als jullie nog vragen hebben kun je ze stellen in de comments (of via de mail: piinkbeautyprincess@hotmail.nl)!

Wat vinden jullie van het satijnen kussen? 

4 opmerkingen: