maandag 17 februari 2014

Review: Mcennedy Cherry Pie (van de Lidl)


Vorige week konden jullie al een review zien van de Chocolade muffins van Mcennedy en daar was ik zeer tevreden over! Bij de Lidl had ik niet één bakmix gekocht, maar twee. Ook deze bakmix voor het maken van een kersentaart. Ik ben echt dol op kersentaart, dus daarom ging deze ook het winkelwagentje in! Ken je die kersenvlaaien met een soort ruitjespatroon en suikerkorreltjes? Die zijn zo ontzettend lekker! Ik was dus heel benieuwd hoe deze taart zou zijn. Dit is trouwens de eerste keer dat ik een kersentaart zelf maak :). Vandaag ga ik de cherry pie van Mcennedy voor jullie reviewen. 
Benieuwd naar de taart? Lees dan snel verder!

De taart is echt super makkelijk om te maken, misschien wel makkelijker dan een appeltaart! Het enige wat je nog moet toevoegen is 150 gram boter, 1 ei en een pot kersen met een uitlekgewicht van 350 gram (als je een pot van 680 gram kersen hebt is het uitlekgewicht 350 gram, dit staat ook op de pot!).
Als eerste doe je de kersen (met sap) in een grote kom. Hier voeg je steeds een beetje crèmepoeder toe en dit roer je goed door elkaar. Je zult merken dat het kersenmengsel een beetje een jelly achtige substantie krijgt! Dit laat je voor minimaal 5 minuten staan.


Om het deeg te maken moest je eerst het ei kloppen en 2/3 hiervan doe je in een kom, samen met de bakmix en de boter. Nu moest je het gaan kneden met een mixer of met de hand. Ik heb het eerst gedaan met een mixer, maar dit werkte niet goed, want het werd heel kruimelig. Toen ben ik gewoon verder gegaan met mijn handen en hierdoor ontstond wel een mooie deegbal.
Met een bakspray heb ik de bakvorm in gevet, maar je kunt dit ook gewoon doen met boter of met bakpapier. Met de helft van de deegbal heb ik de bodem bekleed en een rand gemaakt van ongeveer 2 cm. Dit heb ik gewoon gedaan door op het deeg te drukken met mijn vingers. Voordat de kersen erbij gingen zag je ook allemaal deukjes in het deeg van het drukken, maar dat maakt niet uit! Hierna ging de vulling erbij. Het verdelen ging vrij makkelijk, want het kersenmengsel was een beetje jelly achtig. 


Daarna heb ik de andere helft van het deeg uitgerold met een deegroller om de bovenkant te bedekken. Dit ging alleen niet heel goed. Ik heb echt een haat-liefde relatie met deeg. Deeg is heel lekker (ook om soms gewoon van te snoepen tijdens het bakken, haha), maar het breekt ook altijd heel snel... Steeds als ik weer een plak had gerold scheurde hij weer tijdens het oppakken. Heel irritant! Toen heb ik de bovenkant bedekt door iets kleinere stukjes deeg erop te leggen i.p.v. een grote plak in één keer. Toen de taart klaar was heb ik er gaatjes in geprikt met een vork en de rest van het ei gebruikt om op de taart te smeren. Door het ei krijgt de taart een mooie gouden kleur! Nu gaat de taart voor ongeveer 45 minuten in de oven op 200 graden Celsius. Mijn taart heeft iets minder lang gebakken, ongeveer 40 minuten. Kijk dus af en toe of de taart al een goudbruine kleur heeft.


En of de taart lekker was? JA! Dat was hij zeker! Het deeg was heel lekker en de kersenvulling ook. Het deeg was ook precies goed, niet te hard en niet te zacht. Misschien zelfs een heel klein beetje knapperig. Ik kan niet echt omschrijven hoe de taart smaakt, maar je kunt het deeg vergelijken met dat van appeltaart. De kersenvulling smaakt natuurlijk naar kersen, maar het is wel zoeter dan wanneer je gewoon een kers eet. Deze taart is zeker een aanrader om te maken met een feestje of gewoon voor thuis. Hij is helemaal niet moeilijk om te maken en heel erg lekker!

De cherry pie bakmix is te koop voor maar €1,49 bij de Lidl.


4 opmerkingen: