woensdag 24 juli 2013

Tips voor het bloggen!


Mijn blog bestaat nu al iets meer dan een jaar en ik heb dus al een hoop ervaring opgedaan over het bloggen! Laatst had ik ook al een artikel over hoe je zelf een eigen blog kunt beginnen. Klik hier om dit artikel te lezen. Vandaag ga ik wat vertellen over het bloggen zelf en tips geven! Je moet natuurlijk wel een goede blog hebben die veel bezoekers trekt. Dat is het leukste! Ik kreeg ook een paar keer de vraag of ik zo'n artikeltje wilde maken. Tijd om jullie al mijn tips te geven!
Benieuwd naar mijn blogtips?

Inspiratie
Het is handig als je veel inspiratie hebt voor nieuwe artikelen. Zo heb je niet dat je bijvoorbeeld een paar dagen geen artikelen hebt gepost omdat je geen nieuwe ideeën had. Eigenlijk moet je niet naar inspiratie 'zoeken'. Je doet inspiratie op uit wat je doet, tenminste dat is bij mij zo! Als je echt geen inspiratie meer hebt kun je kan altijd nog op www.weheartit.com of in tijdschriften kijken. Dat helpt ook! Het is niet erg als je even geen inspiratie hebt: dat heeft iedereen!


Copycat
Don't be a copycat! Het is niet goed als je zomaar stukken van internet haalt en op je blog zet. Alles wat jij op je blog zet moet je zelf hebben geschreven. Informatie van internet halen kan natuurlijk wel, maar zomaar iets overnemen niet. Ook artikelen kopiëren van andere blogs is natuurlijk not done. Wat jij schrijft is het beste!


Filmpjes maken
Een blog hoeft natuurlijk geen filmpjes te bevatten, maar ik vind het altijd wel leuk als er af en toe een filmpje online komt. Filmpjes maak ik met mijn ipod, niet zulke goede kwaliteit dus. Filmpjes maak ik wel binnen op een rustige achtergrond: mijn zilveren muur. Ik zorg dan altijd dat er voldoende licht is.

Artikelen
Je artikelen moeten interessant zijn voor lezers. Een goede en duidelijke titel is daar al een voorbeeld van, zo trek je lezers. De artikelen moeten natuurlijk wel over onderwerpen gaan die jou interesseren, want het is jouw blog! Zorg ervoor dat de artikelen niet te kort zijn. Dan lijkt het alsof je gewoon maar even snel een artikel hebt getypt. Nu komen er een paar tips voor de inhoud van je artikelen:


Spelling en zinsopbouw
Ook een heel belangrijk punt is de spelling en zinsopbouw. Een goed artikel bevat geen spellingsfouten en ook geen rare zinnen. Je kunt een spellingscontrole gebruiken, maar met werkwoorden is dit lastig. Daarom is het handiger om je artikelen altijd nog even na te lezen om de puntjes op de i te zetten.

Plaatjes en foto's
Bij elk artikel horen plaatjes en/of foto's. Foto's die jezelf hebt gemaakt zijn natuurlijk het leukst, maar bij sommige artikelen horen juist plaatjes. Zoals bij dit artikel bijvoorbeeld. Ik vind veel plaatjes op google, maar ook op www.weheartit.com. Foto's horen meer bij o.a. reviews. Het is dan wel noodzakelijk dat je een goede camera hebt die mooie scherpe foto's kan maken van goede kwaliteit. Een spiegelreflexcamera is dan het mooist, maar een gewone digitale camera kan ook prima zijn! Hier een paar tips voor het maken van mooie foto's!

Foto's maken
Je kunt dan wel een goede camera hebben, maar je moet er ook nog mooie foto's mee kunnen maken. Ik maak mijn foto's altijd buiten. Buiten is gewoon het mooiste licht! Maak de foto's dan op een rustige achtergrond, bijvoorbeeld wit. Dat heb ik ook. Ook moet je niet gaan fotograferen als de zon heel fel schijnt. Dan lijkt het net alsof de foto's overbelicht zijn en dat moeten we natuurlijk niet hebben!


Inplannen
Inplannen is vooral heel erg handig als je op vakantie gaat, want soms heb je geen wifi op de vakantiebestemming. Vaak maak ik op een dag een paar artikelen en die plan ik dan in op verschillende dagen en op een bepaalde tijd. Ik plaats mijn artikelen altijd om 7:00 en als ik twee artikelen heb om 12:00. Zo weten bezoekers ook een beetje wanneer ze een artikel kunnen verwachten. Soms heb ik ook geen artikel, dat is dan meestal omdat ik op vakantie ben of het druk heb met school. Als jullie willen weten hoe je artikelen moet inplannen (en misschien ook filmpjes) laat het dan even weten! Misschien maak ik er dan een artikel over.

Wat vinden jullie van mijn tips? 

6 opmerkingen:

  1. Ik vond je artikel interessant om te lezen. Ik kende ik de meeste tips al maar voor een newbie is het zeker handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hele goede tips :) Ik zit ook te denken om een video te maken. x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je dit deelt, handige tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vooral de tip met foto`s maken ben ik zo met je mee eens, je kan een goedkope compact cameratje hebben en er prachtige foto`s mee schieten, of een dure en geen mooie foto`s. De fotograaf maakt de foto`s niet het toestel zeg ik altijd maar

    BeantwoordenVerwijderen