donderdag 11 april 2013

Olijfolie, een veelzijdig product!


Iedereen kent olijfolie (hoop ik) wel! Jij of je moeder hebben het vast wel ergens in een kastje of op het aanrecht staan. Meestal gebruiken we olijfolie om iets mee te bakken bijvoorbeeld bladspinazie. Ook gebruiken veel mensen het in de salade, ik ook! Olijfolie is gezond en lekker. Zoals de titel al zegt: Olijf olie is een veelzijdig product. Je kunt niet alleen voor het koken of voor eten gebruiken, maar ook voor andere dingen, DIY's bijvoorbeeld. In dit artikel vertel ik over wat olijfolie en over een aantal dingen die je ermee kan doen of maken.
Benieuwd naar meer?

Het beste is als je olijfolie koop met 'extra vierge'. Dit is pure olijfolie zonder allerlei andere oliën toegevoegd.

1. Oog Make-up remover
Ja, het klinkt misschien een beetje raar, maar je kan olijfolie als make-up remover gebruiken! Het is natuurlijk wel heel vet. Ik zou het dus niet aanraden om het als remover te gebruiken voor je hele gezicht. Soms gebruik olijfolie voor het verwijderen van mijn oogmake-up als mijn remover op is. Een prima alternatief die ook nog eens heel natuurlijk is! Daarna moet je wel nog even wat water op een watje doen en de olie er een klein beetje af halen. Olijfolie haalt ook waterproofmake-up van je ogen af.

bron: www.sheknows.com

2. Haren
In veel haarmaskers die je zelf kan maken zit olijfolie in. Dit is heel goed voor droog haar en roos. Op youtube kun je heel veel DIY's vinden van haarmaskers met olijfolie, maar je hoeft het niet persé met andere producten te vermengen voor een haarmasker. Je kan het ook gewoon een beetje op je hoofdhuid aanbrengen of aan de onderkant van je haar (de puntjes). Je laat het een paar uur intrekken en daarna spoel je het uit met shampoo. Je hele haar insmeren lijkt mij niet heel fijn, aangezien het toch een olie blijft.

3. Lichaam
Als je geen bodylotion in huis hebt kun je ook gewoon olijfolie gebruiken. Je zou denken dat je lichaam dan heel vettig word, maar als je maar een klein beetje gebruikt en dit goed uitsmeert is je huid helemaal niet vettig!
Je ook een bodyscrub maken met olijfolie. Meng suiker met wat olijfolie en scrubben maar! Je huid wordt heerlijk zacht en je dode huidcellen zijn ook weer weg!
Veel mensen denken dat als je olijfolie op je huid smeert en dan in de zon gaat liggen dat je dan heel mooi en snel bruin wordt. Ik zeg: Niet doen! Dit is heel slecht voor je huid en de olie word dan als het ware in je huid 'gebrand'. Klinkt niet erg gezond dus!

Bron: www.ikrelax.nl

4. Lippen
Ik heb altijd heel snel last van velletjes op mijn lippen. Vooral in de winter als het heel koud is. Hiervoor kun je een lipscrub gebruiken met suiker en, natuurlijk, olijfolie! Olijfolie maakt je lippen heel zacht en een beetje vettig zodat ze niet droog aanvoelen.
Je kan ook alleen olijfolie aanbrengen op je lippen. Doe een beetje olijfolie op je vinger en dep dit een beetje op je lippen.

5. Nagelriemen
Geen nagelriemolie in huis? Geen paniek! Olijfolie is ook een goed alternatief. Doe op elke nagelriem een klein beetje olijfolie (een druppeltje) en smeer dit in. Je nagelriemen zijn nu super zacht en je kan ze ook gemakkelijk terugduwen.

Misschien plaats ik een keer wat DIY's met olijfolie als jullie dat leuk vinden!

Gebruiken jullie ook olijfolie ook voor meerdere dingen?

1 opmerking:

  1. Super handig! Wij hebben altijd olijfolie in huis maar ik widt niet dat je er zoveel mee kon doen

    BeantwoordenVerwijderen